Vid signaler om att student riskerar ett underkänt betyg, ska ett första tidigt besök planeras in i samråd med kursansvarig. Vid första besöket ska studentens måluppfyllelse kommuniceras mellan VFU-handledare, VFU-besökande lärare och student.
VFU-besökande lärare ska försäkra sig om att VFU-handledaren och studenten kommer att arbeta med de mål som riskerar att inte uppnås. VFU-besökande lärare ska också förvissa sig om att studenten är medveten om vilka mål det gäller samt att det på VFU-platsen skapas förutsättningar för studenten att nå målen.
VFU-besökande lärare ska skyndsamt informera examinator och kursansvarig. Kommunikationen i ärendet upprätthålls genom hela processen, fram till dess att betyg sätts.
Ett uppföljande besök planeras in och vid det uppföljande besöket ska VFU-besökande lärare, tillsammans med VFU-handledaren, följa upp studentens utveckling, särskilt vad beträffar de mål som studenten riskerar att inte uppnå. Den VFU-besökande läraren ska skriftligen dokumentera vilka mål som studenten fortfarande riskerar att underkännas i. Om studentens prestationer samt underlag från VFU-handledaren indikerar ett underkänt betyg lämnar den VFU-besökande läraren ett preliminärt muntligt besked om detta till studenten samt informerar om efterföljande rutiner vid ett eventuellt underkänt betyg. VFU-besökande lärare kontaktar skyndsamt examinator och kursansvarig för att kommunicera vad som ligger till grund för det preliminära beskedet.
Se vidare under nedan riktlinje som beskriver hantering vid risk för underkännande, underkännande och förnyad prövning av VFU-kurs:
Riktlinje underkannande VFU.pdf [498kB pdf]
___________________________________________________________________________________________