VFU-besök

VFU-besök syftar till att kvalitetssäkra bedömningen av studentersmåluppfyllelse under en pågående VFU-kurs, i relation till de bedömningsgrunder och bedömningskriterier som ligger till grund för betygssättning på kursen.

VFU-besök kan innebära:

  • Fysiska besök på VFU-platsen, där VFU-besökande lärare observerar studenten i en undervisningssituation och/eller genomför trepartssamtal (VFU-besökande lärare, student och handledare) på plats på skolan eller förskolan. Kan kompletteras med handledarmöte eller studentmöte i grupp.
  • Digitala besök, där VFU-besökande lärare, genom ett digitalt verktyg, tar del av en undervisningssituation i realtid eller en inspelad undervisningssituation och genomför trepartssamtal (VFU-besökande lärare, student och handledare). Kan kompletteras med handledarmöte eller studentmöte i grupp.

I programmen förekommer fysiska och/eller digitala besök utifrån
programmens olika förutsättningar. Se nedan översikt per program och VFU-kurs.

_________________________________________________________

Riktlinje för VFU-besök

VFU-besök genomförs enligt en hållbar modell utifrån tre aspekter:
• VFU-besök ska genomföras med kvalitet
• VFU-besök ska genomföras ur ett hållbart klimatperspektiv
• VFU-besök ska genomföras ur ett hållbart ekonomiskt perspektiv.

VFU-besök genomförs i samtliga VFU-kurser som omfattar mer än 3 hp, det vill säga i de VFU-kurser som i enlighet med gällande förordning (2021:1335) ska ha fler än ett betygssteg för ett godkänt resultat.

_________________________________________________________

Campusprogram

I campusprogrammen ska fysiska VFU-besök genomföras i minst hälften av VFU-kurserna. Se nedan vad som gäller för respektive program och VFU-kurs.

Förskollärarprogrammet (LGFOR)

• VFU I, Digitalt besök
• VFU II, Fysiskt besök
• VFU III, Digitalt besök
• VFU IV, Fysiskt besök

Grundlärarprogrammet, inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (LAFOV) och årskurs 4-6 (LAGRV)

• VFU I, Digitalt besök
• VFU II, Fysiskt besök
• VFU III, Fysiskt besök
• VFU IV, Fysiskt besök

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem (LGFRI)

• VFU I, Digitalt besök
• VFU II, Fysiskt besök
• VFU III, Fysiskt besök
• VFU IV, Fysiskt besök

Ämneslärarprogrammet (LAAGY/LAIGY)

• VFU I, Fysiskt besök i ämne 1
• VFU II, Fysiskt besök i ämne 2
• VFU III, Fysiskt besök i ämne 1 och/ eller 2

_________________________________________________________

Distansprogram

I distansprogrammen där det, i förkunskapskraven för tillträde till program, krävs tidigare yrkeserfarenhet (LGFOP och LGFRE) genomförs i normalfallet digitala VFU-besök.

Förskollärarprogrammet för pedagogiskt verksamma i förskolan (LGFOP)
• VFU A, Digitalt besök
• VFU B, Digitalt besök

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem,
erfarenhetsbaserat (LGFRE)

• VFU A, Inget besök
• VFU ämne, Digitalt besök
• VFU B, Digitalt besök

I distansprogram där det i förkunskapskraven för tillträde till program inte krävs tidigare yrkeserfarenhet från relevant verksamhet (LGKPU och LGYRP) genomförs i normalfallet minst ett fysiskt VFU-besök på plats.

Kompletterande pedagogisk utbildning (LGKPU)
• VFU I, Digitalt besök i ämne 1
• VFU II, Fysiskt besök i ämne 1
• VFU III, Digitalt besök i ämne 1 och/eller 2

Yrkeslärarprogrammet (LGYRP)
• VFU I, Inget besök
• VFU II, Fysiskt besök
• VFU III, Digitalt besök