VFU-besök
VFU-besök syftar till att kvalitetssäkra bedömningen av studentersmåluppfyllelse under en pågående VFU-kurs, i relation till de bedömningsgrunder och bedömningskriterier som ligger till grund för betygssättning på kursen.
VFU-besök kan innebära:
- Fysiska besök på VFU-platsen, där VFU-besökande lärare observerar studenten i en undervisningssituation och/eller genomför trepartssamtal (VFU-besökande lärare, student och handledare) på plats på skolan eller förskolan. Kan kompletteras med handledarmöte eller studentmöte i grupp.
- Digitala besök, där VFU-besökande lärare, genom ett digitalt verktyg, tar del av en undervisningssituation i realtid eller en inspelad undervisningssituation och genomför trepartssamtal (VFU-besökande lärare, student och handledare). Kan kompletteras med handledarmöte eller studentmöte i grupp.
I programmen förekommer fysiska och/eller digitala besök utifrån
programmens olika förutsättningar. Se nedan översikt per program och VFU-kurs.
_________________________________________________________
Riktlinje för VFU-besök
VFU-besök genomförs enligt en hållbar modell utifrån tre aspekter:
• VFU-besök ska genomföras med kvalitet
• VFU-besök ska genomföras ur ett hållbart klimatperspektiv
• VFU-besök ska genomföras ur ett hållbart ekonomiskt perspektiv.
VFU-besök genomförs i samtliga VFU-kurser som omfattar mer än 3 hp, det vill säga i de VFU-kurser som i enlighet med gällande förordning (2021:1335) ska ha fler än ett betygssteg för ett godkänt resultat.
_________________________________________________________
Campusprogram
I campusprogrammen ska fysiska VFU-besök genomföras i minst hälften av VFU-kurserna. Se nedan vad som gäller för respektive program och VFU-kurs.
Förskollärarprogrammet (LGFOR)• VFU I, Digitalt besök
• VFU II, Fysiskt besök
• VFU III, Digitalt besök
• VFU IV, Fysiskt besök
Grundlärarprogrammet, inriktning förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (LAFOV) och årskurs 4-6 (LAGRV)• VFU I, Digitalt besök
• VFU II, Fysiskt besök
• VFU III, Fysiskt besök
• VFU IV, Fysiskt besök
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem (LGFRI)• VFU I, Digitalt besök
• VFU II, Fysiskt besök
• VFU III, Fysiskt besök
• VFU IV, Fysiskt besök
Ämneslärarprogrammet (LAAGY/LAIGY)• VFU I, Fysiskt besök i ämne 1
• VFU II, Fysiskt besök i ämne 2
• VFU III, Fysiskt besök i ämne 1 och/ eller 2
_________________________________________________________
Distansprogram
I distansprogrammen där det, i förkunskapskraven för tillträde till program, krävs tidigare yrkeserfarenhet (LGFOP och LGFRE) genomförs i normalfallet digitala VFU-besök.
Förskollärarprogrammet för pedagogiskt verksamma i förskolan (LGFOP)
• VFU A, Digitalt besök
• VFU B, Digitalt besök
Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem,
erfarenhetsbaserat (LGFRE)
• VFU A, Inget besök
• VFU ämne, Digitalt besök
• VFU B, Digitalt besök
I distansprogram där det i förkunskapskraven för tillträde till program inte krävs tidigare yrkeserfarenhet från relevant verksamhet (LGKPU och LGYRP) genomförs i normalfallet minst ett fysiskt VFU-besök på plats.
Kompletterande pedagogisk utbildning (LGKPU)
• VFU I, Digitalt besök i ämne 1
• VFU II, Fysiskt besök i ämne 1
• VFU III, Digitalt besök i ämne 1 och/eller 2
Yrkeslärarprogrammet (LGYRP)
• VFU I, Inget besök
• VFU II, Fysiskt besök
• VFU III, Digitalt besök