Vid signaler om att student riskerar ett underkänt betyg, ska ett första tidigt besök planeras in i samråd med kursansvarig. Vid första besöket ska studentens måluppfyllelse kommuniceras mellan VFU-handledare, VFU-besökande lärare och student.
VFU-besökande lärare ska försäkra sig om att VFU-handledaren och studenten kommer att arbeta med de mål som riskerar att inte uppnås. VFU-besökande lärare ska också förvissa sig om att studenten är medveten om vilka mål det gäller samt att det på VFU-platsen skapas förutsättningar för studenten att nå målen.
VFU-besökande lärare ska skyndsamt kontakta examinator och kursansvarig och meddela handlingsplanen. Kommunikationen i ärendet upprätthålls genom hela processen, fram till dess att betyg sätts.
Vid ett uppföljande besök ska den VFU-besökande läraren, tillsammans med VFU-handledaren, följa upp studentens utveckling, särskilt vad beträffar de mål som studenten riskerar att inte uppnå. Den VFU-besökande läraren ska skriftligen dokumentera vilka mål som studenten fortfarande riskerar att underkännas i. Om studentens prestationer samt underlag från VFU-handledaren indikerar ett underkänt betyg lämnar den VFU-besökande läraren ett preliminärt muntligt besked om detta till studenten samt informerar om efterföljande rutiner vid ett eventuellt underkänt betyg. VFU-besökande lärare kontaktar skyndsamt examinator och kursansvarig för att kommunicera vad som ligger till grund för det preliminära beskedet om underkännande.
___________________________________________________________________________________________